לייעוץ והזמנות – 077-3013439

הקשר בין מחלת הגאוט והשמנת יתר

השמנת יתר היא אחת הבעיות הבריאותיות השכיחות ביותר בעולם המערבי ובישראל וההערכות מדברות על כך ש-25% מהאוכלוסיה בישראל סובלים מבעיה זאת וכ-4000 איש מתים בשנה מסיבוכים שנגרמים כתוצאה ממנה.
בעוד הקשר בין השמנת יתר למחלות לב, לחץ דם וסוכרת ידועים ומוכרים לציבור, הקשר בין השמנת יתר להופעת הגאוט פחות מדובר ולכן חשוב מאוד להכיר אותו.

השמנת יתר

אחד הגורמים המשותפים להשמנה ולגאוט הוא כמובן נושא התזונה. תזונה לא מאוזנת היא אחת הרעות החולות של המאה ה-21 אשר גורמת לשלל מחלות כגון:

  • גאוט (שיגדון)
  • סוכרת מסוג 2
  • שבץ ומחלות לב
  • לחץ דם גבוה
  • סוגי סרטן מסוימים
  • מחלות בכיס המרה
  • אוסטיאוארתריטיס – דלקת מפרקים כרונית
  • בעיות נשימה כגון אסטמה ודום נשימה בשינה
  • מחלות דלקתיות
  • ועוד.

השמנת יתר יוצרת מעין "כדור שלג" בריאותי מכיוון שמצב זה גורם למחלות השונות מצד אחד ומצד שני ההשמנה מקשה על הגוף והמערכת החיסונית לתפקד באופן תקין ולהתמודד עם המחלה.

השמנת יתר - הגדרה

המדד המקובל בעולם למדידת תקינות משקלו של אדם בוגר הוא מדד הBMI (מדד מסת גוף) – המדד מחשב את היחס שבין המשקל לגובה. כאשר משקלו של האדם תקין, ערכי הBMI נעים בין 18.5 עד 25, ערך BMI שנע בין 25-30 יחשב כעודף משקל, וערך הגבוה מ30 יחשב כהשמנת יתר (Obisity).
מצב זה נוצר לרוב מתזונה לא מאוזנת המבוססת על אכילת יתר, צריכת יתר של סוכרים, פחמימות ריקות, צריכת ג'אנק פוד, ארוחות לא מסודרות, חילוף חומרים איטי ועוד.
כאשר מוסיפים לזה חוסר בפעילות גופנית המצב נהיה אף קשה יותר והופך במהרה למעגל אכזרי שקשה לצאת ממנו.

"השמנת יתר יוצרת מעין "כדור שלג" בריאותי מכיוון שמצב זה גורם למחלות השונות מצד אחד ומצד שני ההשמנה מקשה על הגוף והמערכת החיסונית לתפקד באופן תקין ולהתמודד עם המחלה."

בסרטון: איך נלחמים בהשמנת יתר? | באדיבות כאן 11

מהם ההשפעות של השמנת יתר?

כאשר אדם מצוי במצב של השמנת יתר מצטבר שומן רב המקשה על הגוף לפעול בצורה תקינה ולהיפטר מעודף השומן. השמנה גורמת להכבדה על פעילות הלב, הריאות, המפרקים, הכבד והכליות, להקשחת עורקים ולהרחבת ורידים ולכן מהווה גורם סיכון להתפתחות שלל מחלות.

"מחקר שבדק מעל 14 אלף אנשים שהיו במעקב רציף של 6 שנים גילה שהסבירות להופעת עודף חומצת שתן עולה ב-85% אצל אלו הסובלים ממשקל עודף בעוד אלו שסבלו מהשמנת יתר סבלו פי 2.8 עד פי 3.5 מאותה בעיה."

מחלת גאוט והשמנה

גאוט היא מחלה מטבולית הנחשבת למחלה כרונית, הנגרמת בעקבות עלייה ברמת חומצת השתן בדם(מעל-6.8 מיליגרם לדציליטר) ומגיעה לידי ביטוי בהתפרצות התקפי גאוט חזקים וכואבים במפרקים ובעיקר בבוהן כף הרגל אך לא רק.

התזונה מהווה את אחד הגורמים העיקריים לגרימת עודף משקל ולהופעת מחלת הגאוט. תזונה המבוססת על צריכה גבוהה של מזונות המכילים פוריניים מן החי, משקאות מסוכרים, אלכוהול ומזון מתועש גורמים לעליית חומצת השתן הגורמת להתקפי גאוט המאופיינים באודם בסביבות המפרק הפגוע, נפיחות וכאב עז. במקרים רבים בבסיס הבוהן של כף הרגל אך גם במפרקים אחרים כגון ברכיים, קרסול או כפות הידיים.

אחד מהגורמים העיקריים למחלת הגאוט הוא עודף משקל. עודף השומן גורם ללחץ פיזי על האיברים הפנימיים, כבד, מעיים והכליות, אשר גורם לירידה בתפקודם. המעיים והכליות אחראיים על פינוי חומצת השתן מהגוף וכך הגוף לא מפנה את חומצת השתן בצורה טובה. עודפי החומצה נוטים לשקוע ולהתגבש במפרקים.

מחקר שבדק מעל 14 אלף אנשים שהיו במעקב רציף של 6 שנים גילה שהסבירות להופעת עודף חומצת שתן עולה ב-85% אצל אלו הסובלים ממשקל עודף בעוד אלו שסבלו מהשמנת יתר סבלו פי 2.8 עד פי 3.5 מאותה בעיה.

בנוסף, מחקרים הראו שלשומן בטני באופן ספציפי, היה קשר חזק יותר להופעת הגאוט. בנוסף טוען פרופסור האיון צוי, מי שהוביל מחקרים רבים בנושא הגאוט, שישנה סבירות גבוהה שאנשים הסובלים מעודף משקל יפתחו גאוט עשור מוקדם מאלו אשר אינם סובלים מהשמנת יתר.

ראו גם: מתכונים מומלצים לחולי גאוט

בדיקת משקל עודף

איך המתמודדים עם הגאוט צריכים לנהוג במצב של השמנת יתר בשונה משאר האוכלוסייה?

בעוד שלהשמנת יתר בקרב האוכלוסיה הכללית, שאינה סובלת מגאוט, ישנן דיאטות רבות והמלצות על פעילות גופנית, המתמודדים עם מחלת הגאוט צריכים לנהוג באופן קצת שונה ומכמה סיבות,
לדוגמה, בעוד דיאטות מסויימות כגון הדיאטה הקטוגנית והפליאו מבוססות על צריכה גבוהה של חלבון, בדגש על חלבון מן החי, הדיאטה הנכונה למתמודדים עם גאוט צריכה להיות מבוססת על צריכה מתונה מאוד של חלבון מן החי והימנעות מבשר אדום וחלקי פנים.

חשוב לדעת שירידה מהירה במשקל עלולה לגרום להתקפי גאוט קשים. מומלץ לרדת במשקל באופן מדוד ועקבי.
בדומה לאוכלוסיה הכללית הסובלת מעודף משקל, שמירה על פעילות גופנית ותזונה נכונה יובילו לירידה הדרגתית במשקל הגוף ונכון הדבר גם לחולי הגאוט אך עם זאת, פעילות גופנית בעצימות גבוהה מידי גורמת לפירוק השריר ויוצרת מצב בו משתחררת חומצת שתן בגוף. מכיוון שלרוב חולי הגאוט קיימת בעיה בפינוי החומצה מהגוף, עלייה בחומצת השתן עלולה להביא להתקפי גאוט. לכן, חשוב מאוד להיות מתונים גם בעת האימון הגופני ולבחור בספורט שלא גורם לפירוק מסיבי של השרירים(כמו הרמת משקולות, TRX, וכדומה). מומלץ לבחור בפעילות ספורטיבית מתונה כגון הליכה מהירה, ריצה קלה ושחייה למשך חצי שעה ביום על בסיס 3-4 פעמים בשבוע.

בזמן התקף גאוט לא מומלץ לבצע פעילות גופנית ומומלץ לתרגל מדיטציה ונשימות להרגעת הגוף והנפש.

ראו גם: הקשר בין ספורט לגאוט

השמנת יתר - לסיכום

הגורמים להשמנת יתר דומים מאוד לחלק מהגורמים היוצרים את הגאוט. בנוסף, השמנת היתר הבטנית גורמת לעומס על הכליות והמעיים האחראים על פינוי חומצת השתן. עומס זה מקשה אף יותר על הגוף לפנות את החומצה ומחריף את תסמיני הגאוט.
על מנת להימנע מעודף משקל על המתמודדים עם הגאוט להיצמד לתזונה מאוזנת המותאמת לגאוט ולעשות פעילות גופנית מתונה בלבד המבוססת על אימונים בעצימות קלה-בינונית.
המפתח להצלחה הוא ירידה מתונה במשקל.
משקל תקין יעזור למטופל לחיות חיים בריאים יותר, קלילים יותר ויתמוך בחיזוק הגוף והמערכת החיסונית.

לקריאה מורחבת (באנגלית) על השמנת יתר במרכז הלאומי למידע ביוטכנולוגיה, היכנסו ללינק:

טלפון – 077-3013439
מייל – legoutinfo@gmail.com
ווטסאפ – 0515101023
כתובת הקליניקה – בירנית 12, כוכב יאיר

ניתן להשאיר לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם!

מטפלים המעוניינים לקבל מידע נוסף והצעות מיוחדות > לחצו כאן

עקבו אחרינו בפייסבוק

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

אז מה למדנו היום:

אל תישארו עם הכאבים! השאירו פרטים וקבלו ייעוץ טלפוני בחינם עם ד"ר שרה ברק, מומחיות לטיפול טבעי במחלת גאוט!

ביקרתם בחנות האונליין שלנו?

מבחר חבילות ופורמולות טבעיות לטיפול בגאוט במחירים שאסור לפספס!

המלצות של לקוחותינו:

מאמרים מקצועים נוספים:

ד"ר שרה ברק
ד"ר שרה ברק

ד”ר שרה ברק (Ph.D), מומחית לטיפול טבעי בגאוט ואחראית על הידע המקצועי שהחברה מספקת. ד”ר ברק אמונה על פיתוח הפורמולות הטבעיות שלנו ועל הליווי המקצועי של כל מטופלינו. בנוסף הצוות מורכב ממנהלים, אנשי מקצוע מוכשרים שמלווים את המטופלים במהלך הטיפול. הבסיס לטיפול מושתת על עקרונות הטיפול של ד”ר שרה ברק והוא כולל ייעוץ מקצועי אישי לכל מטופל, טיפול בפורמולות טבעיות, מידע חשוב וסרטונים מלמדים בנושא הגאוט. כדי להתחיל בטיפול אתה צריך לעשות צעד אחד ולפנות אלינו, משם אנחנו כבר נסביר לך איך כדאי לך להמשיך.

יש לכם שאלה? מעוניינים במידע נוסף? הגיבו בתיבה למטה ונענה בהקדם!

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous

האם יש הבדל בין עודף משקל להשמנת יתר?
OBESITY ולא OBISITY

מאמרים מקצועים נוספים:

כאבי גאוט בכף הרגל

כאבי גאוט ברגל

למה גאוט בא לידי ביטוי דווקא ברגלים? מחלת הגאוט מתבטאת לרוב בהתקפי כאב עזים בבוהן כף הרגל. הופעה של מחלת גאוט ברגל נובעת מצבירת יתר של חומצת

קרא עוד »

מאמרים מקצועים נוספים:

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
אני רוצה לשאול שאלה
1
יש לך שאלה על גאוט?
היי,
איך אוכל לעזור לך?