לייעוץ והזמנות – 077-3013439

גאוט ולחץ נפשי

לחץ ומתח נפשי הם מהבעיות הגדולות והמאתגרות ביותר איתן אנו מתמודדים בעולם המודרני.

לא פעם התקף הגאוט יתקוף דווקא בתקופות לחוצות ולא בכדי.
מהו הקשר שבין הופעת הגאוט לבין המתח הנפשי? איך אותו מתח עלול לגרום להתקף הגאוט ולעיתים אף להחריפו ומה נוכל לעשות בכדי להימנע ממתח ולחץ נפשי?

גאוט ולחץ נפשי

"עלינו לחיות בהרמוניה של גוף ונפש." - היפוקרטס

עוד מתקופת היפוקרטס, אבי הרפואה המודרנית, הייתה התייחסות לחשיבות של הקשר ההדוק שישנו בין הגוף לנפש.
נפש לא מאוזנת פותחת פתח למגוון מחלות וכמובן להפך, חולי של הגוף עלול להוביל לנפש לא מאוזנת, לדכאונות, מועקה נפשית וחרדות.
כאשר מדברים על הופעת התקפי הגאוט, מעניין מאוד לראות שלא פעם הם מגיעים דווקא בעיתוי בו האדם היה שרוי במצב נפשי לא מאוזן כגון מתח נפשי, חרדות, דכאונות וכו' ואף יכולים להופיע בעוצמה חזקה יותר ומתמשכת.
בנוסף, הופעת התקף הגאוט עלולה אפילו להחריף את אותו מצב נפשי ירוד עקב הכאב העז וחוסר האונים שחשים לא פעם הסובלים מגאוט.

מתח נפשי (סטרס) יכול להתבטא בבעיות בעיכול, לחץ דם, כאבי שרירים, כאבי גב, לחץ בחזה, הפרעות שינה, דופק מוגבר, מיגרנות, רגישות יתר של העור, התכווצויות שרירים ועוד ולגרום לבעיות רפואיות כגון מחלות לב, שבץ, סוכרת, בריחת שתן, אולקוס, פגיעה במערכת העצבים, פגיעה במערכת החיסונית, אין אונות ועוד. מחקרים כיום מעידים אפילו על קשר אפשרי בין מתח נפשי להתפתחות מחלות סרטן.

"כאשר מדברים על הופעת התקפי הגאוט מעניין מאוד לראות שלא פעם הם מגיעים דווקא בעיתוי בו האדם היה שרוי במצב נפשי לא מאוזן כגון מתח נפשי, חרדות, דכאונות וכו'."

לחץ נפשי - מדוע זה קורה?

לחץ נפשי הוא מנגנון הגנה אבולוציוני וטבעי של הגוף שבא להתריע בפני סכנה ולרתום את הגוף כולו בכדי להצליח להילחם או להימלט מאותה הסכנה. כך לדוגמה, בעבר, כאשר אדם שחי בג'ונגל וראה נמר, מנגנון הלחץ העלה מיד את הדופק והפריש הורמוני סטרס, דוגמת האדרנלין והקורטיזול, בכדי לעזור לו לשפר ביצועים פיזיים וקוגניטיביים ולהילחם בנמר או לברוח ממנו. כיום, בעולם המודרני, ככל הנראה לא נפגוש נמר אך אותו מנגנון התרעה עדין מופעל ברגעי לחץ, אפילו כאלו שאינם עניין של חיים או מוות. 

אורח החיים המערבי הכולל עבודות תובעניות, קשיים ואתגרים כלכליים ועסקיים, מורכבויות במערכות יחסים וקשרים זוגיים, משפחתיים, חבריים ועסקיים, ועוד מגוון גורמי לחץ, יוצרים עומס נפשי ומשאירים את מנגנון הסטרס פעיל לאורך זמן, דבר הגורם לשחיקה ולהחלשה מתמדת של הגוף אשר נמצא במצב לחימה תמידי ומוציא אותו מאיזון. 

חוסר איזון זה גורם להחלשת הכליות, הכבד והמעיים ולהפרעה בפינוי חומצת השתן ובכך מעלה את הסיכוי לקבל התקפי גאוט. 

בנוסף, ברגעי לחץ הגוף מאבד חומצה פנטותנית. חומצה זו היא בעצם ויטמין B5 והיא חשובה מאוד בהיבט הגאוט מכיוון שהיא מסייעת לגוף בסילוק חומצת שתן. כאשר רמות החומצה הפנטותנית נמוכות, רמת חומצת השתן עולה, מה שמוביל לא פעם להתקף גאוט. 
לקריאה מורחבת על עודף חומצת שתן ומה ניתן לעשות

"בעבר, כאשר אדם שחי בג'ונגל וראה נמר, מנגנון הלחץ העלה מיד את הדופק והפריש הורמוני סטרס, דוגמת האדרנלין והקורטיזול, בכדי לעזור לו לשפר ביצועים פיזיים וקוגניטיביים ולהילחם בנמר או לברוח ממנו. כיום, בעולם המודרני, ככל הנראה לא נפגוש נמר אך אותו מנגנון התרעה עדין מופעל ברגעי לחץ, אפילו כאלו שאינם עניין של חיים או מוות."

בעיה נוספת שעלולה להיגרם ע"י לחץ נפשי היא הנטייה לאכילה רגשית המתבטאת בפרצי אכילה לא נשלטים אשר גורמים להשמנה.
השמנה עלולה להחריף את חוסר היכולת של הגוף לפנות את חומצת השתן באופן יעיל וכתוצאה מזה עלול להופיע התקף גאוט. לקריאה על הקשר ההדוק בין השמנת יתר לגאוט.
אומנם לא קל להימנע מלחץ, בין אם נגרם על ידי עבודה, מערכות יחסים או כל גורם אחר, אבל כאשר הלחץ הזה הוא לטווח ארוך הוא ממש הרסני ויכול להוות טריגר למחלת הגאוט ולכן עלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת לייצר אורח חיים נינוח ושלו עד כמה שניתן.

איזון הגוף לחץ גאוט

מה מומלץ לעשות?

ישנם שני אפיקים מרכזיים בעזרתם ניתן להוריד רמות לחץ: הפן הגופני והפן הרגשי-שכלי.
בני אדם שונים זה מזה ולכן מה שיתאים מאוד לאדם אחד לא בהכרח יהיה יעיל ומותאם באותה המידה לאדם אחר.

הפן הגופני:
1. כושר– אימונים גופניים, בעיקר אירוביים ידועים כמשחררי לחץ ומומלצים מאוד.
מדיטציות, נשימות והרפיה- מדיטציות הן כלי מעולה בעזרתו ניתן להשקיט "רעשי רקע" ולהוריד לחץ ואפילו כמה נשימות עמוקות מצליחות לעשות שינוי מדהים בתחושת הלחץ.
מומלץ גם לעשות מסאג'ים, צעידות בחוף הים ברגליים יחפות וטיולים בטבע.
2. שינה– שינה טובה של 7-9 שעות ביממה עוזרת לחיות חיים רגועים יותר בעוד חוסר שינה מכניס את הגוף לסטרס. אם לא די בכך, הלחץ לכשעצמו גורם לנדודי שינה, איכות שינה ירודה ואורך שעות שינה מקוצר, כך שזהו מעגל שמזין את עצמו ולכן חשוב לשבור את המעגל ההרסני הזה ע"י הירגעות, מדיטציות ונשימות לפני השינה.
3. תזונה ותוספי תזונה– תזונה מאוזנת הכוללת את כל הויטמינים, המינרלים וחומצות האמינו תעזור מאוד לאיזון הגוף וכך גם לאיזון הנפש. נכון הדבר גם לגבי תוספי תזונה טבעיים מסויימים אשר עשויים לעזור כגון כורכומין אשר מעלים את רמת הסרוטונין והדופמין.
4. שתייה– שתייה של חליטות צמחים כגון לואיזה, מנטה ונענע יעזרו גם כן להרגיע את הגוף ואת הנפש.

הפן הרגשי-שכלי:
עבודה רגשית היא קריטית מאוד בהרגעת הנפש אם זה בעזרת טיפול מקצועי, סדנאות התפתחות, חופשות ועבודה עצמית. טיפול מקצועי יכול להיות טיפול פסיכולוגי, טיפולים בשיטת סדנת מיינדפולנס, דמיון מודרך ועוד.
תמיד כדאי לתמוך את הטיפול בלחץ בעבודה עצמית המתרכזת בשיח התוך אישי (שבין אדם לעצמו) ובהרגעה עצמית.
בהיבט השכלי-לוגי כדאי לשים את עצמנו בפרופורציות הנכונות, להצליח להבחין בין טפל לעיקר וללמוד לעשות סדרי עדיפויות נכונים. כשנצליח לעשות זאת נבין, ברוב המקרים, שהמצב לא גרוע כפי שנדמה לנו ובכך נצליח להרגיע את עצמנו באופן יעיל ורציונאלי יותר.

 

סרטון חכם ומדהים שיעזור לך להימנע מדאגות מיותרות באופן רציונאלי

"עבודה רגשית היא קריטית מאוד בהרגעת הנפש אם זה בעזרת טיפול מקצועי, סדנאות התפתחות, חופשות ועבודה עצמית. טיפול מקצועי יכול להיות טיפול פסיכולוגי, טיפולים בשיטת מיינדפולנס, דמיון מודרך ועוד."

גאוט ולחץ נפשי - לסיכום

לסיכום, החיים במאה ה-21 רצופים במתחים ומורכבויות רגשיות. חשוב שנבין שהגוף והנפש הם יחידה אחת – מה שמשפיע על הגוף ישפיע על הנפש ולהיפך. כמו שחולי וכאב עלול להוביל אדם למצב נפשי ירוד כך גם מצב נפשי ירוד עלול להוביל להופעת מחלות, בעיות בריאותיות וכאבים. לכן, חשוב לשים דגש על אורח חיים מאוזן ורגוע ככל האפשר. אורח חיים נינוח ומאוזן לא רק ייתן לנו הרגשה יותר טובה אלא גם יעזור לגוף בתהליכי ריפוי וימנע התפרצויות גאוט מיותרות. הטיפים שלנו לאורח חיים מאוזן כוללים בין היתר המלצות על ספורט, תזונה, נשימה נכונה, ניהול לחץ תקין והתרכזות בהודיה על הדברים החיוביים והיפים שיש לנו בחיים שבשבילם אנו קמים בבוקר.

טלפון – 077-3013439
מייל – legoutinfo@gmail.com
ווטסאפ – 0515101023
כתובת הקליניקה – בירנית 12, כוכב יאיר

ניתן להשאיר לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם!

מטפלים המעוניינים לקבל מידע נוסף והצעות מיוחדות > לחצו כאן

עקבו אחרינו בפייסבוק

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

אז מה למדנו היום:

אל תישארו עם הכאבים! השאירו פרטים וקבלו ייעוץ טלפוני בחינם עם ד"ר שרה ברק, מומחיות לטיפול טבעי במחלת גאוט!

ביקרתם בחנות האונליין שלנו?

מבחר חבילות ופורמולות טבעיות לטיפול בגאוט במחירים שאסור לפספס!

המלצות של לקוחותינו:

מאמרים מקצועים נוספים:

ד"ר שרה ברק
ד"ר שרה ברק

ד”ר שרה ברק (Ph.D), מומחית לטיפול טבעי בגאוט ואחראית על הידע המקצועי שהחברה מספקת. ד”ר ברק אמונה על פיתוח הפורמולות הטבעיות שלנו ועל הליווי המקצועי של כל מטופלינו. בנוסף הצוות מורכב ממנהלים, אנשי מקצוע מוכשרים שמלווים את המטופלים במהלך הטיפול. הבסיס לטיפול מושתת על עקרונות הטיפול של ד”ר שרה ברק והוא כולל ייעוץ מקצועי אישי לכל מטופל, טיפול בפורמולות טבעיות, מידע חשוב וסרטונים מלמדים בנושא הגאוט. כדי להתחיל בטיפול אתה צריך לעשות צעד אחד ולפנות אלינו, משם אנחנו כבר נסביר לך איך כדאי לך להמשיך.

יש לכם שאלה? מעוניינים במידע נוסף? הגיבו בתיבה למטה ונענה בהקדם!

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

מאמרים מקצועים נוספים:

כאבי גאוט בכף הרגל

כאבי גאוט ברגל

למה גאוט בא לידי ביטוי דווקא ברגלים? מחלת הגאוט מתבטאת לרוב בהתקפי כאב עזים בבוהן כף הרגל. הופעה של מחלת גאוט ברגל נובעת מצבירת יתר של חומצת

קרא עוד »

מאמרים מקצועים נוספים:

0
Would love your thoughts, please comment.x
אני רוצה לשאול שאלה
1
יש לך שאלה על גאוט?
היי,
איך אוכל לעזור לך?